De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath}

Reageren...

Re: Limieten en uiterste waarden

Beste,

Hartelijk dank voor je snelle reactie. Nog één vraagje, ik snap nu dat je naar het achttallig moet overschakelen, maar hoe kom j eaan 572/12=45 ? De rest (572-562=10 maar 8 in achttallig) snap ik wel ... Ook al lijkt het mij zooo onlogisch ;) bedankt !

Antwoord

Als je even in het tientallig stelsel denkt dan reken je in deze stap uit:
378/10=37 (rest 8)
37 in het tientallig stelse is 45 in het achttallig stelsel (4*8+5=37).

In feite weet je al dat 5728=37810
Dus je krijgt (in het tientallig stelsel)
378/10=37 rest 8
37/10=3 rest 7

Reken nu nog even 37 (tientallig) om naar het achttallig stelsel en dat levert 458 en je kunt dat hele gedoe van delen in het achttalig stelsel gewoon overboord gooien. Je mag de delingen uitvoeren in elk talstelsel dat je wilt. Alleen moet je daarna nog even kiezen in welk talstelsel je de tussenstappen opschrijft.
De reden hiervan is dat de verschillende talstelsels alleen maar verschillende representaties van dezelfde getallen vormen.


Gebruik dit formulier alleen om te reageren op de inhoud van de vraag en/of het antwoord hierboven. Voor het stellen van nieuwe vragen kan je gebruik maken van een vraag stellen in het menu aan de linker kant. Alvast bedankt!

Reactie:

Klik eerst in het tekstvlak voordat je deze knopjes en tekens gebruikt.
Pas op: onderstaande knopjes en speciale karakters werken niet bij ALLE browsers!


áâæàåãäßçéêèëíîìïñóôòøõöúûùüýÿ½¼¾£®©




$\mathbf{N}$ $\mathbf{Z}$ $\mathbf{Q}$ $\mathbf{R}$ $\mathbf{C}$
Categorie: Limieten
Ik ben:
Naam:
Emailadres:
Datum:19-5-2024